Veronika se hotaraste sa moara de Paulo Coelho

titlu original: Veronika decides to die

autor: Paulo Coelho

gen: drama

anul aparitiei: 1998

cumpara: libris | elefant | humanitas

Veronika pare sa aiba tot ce si-ar putea dori. Frecventeaza localuri de noapte cunoscute, intalneste barbati atragatori, si totusi nu e fericita. Ceva lipseste in viata ei. Iata de ce, in dimineata zilei de 11 noiembrie 1997, Veronika se hotaraste sa moara. Dupa ce ia o supradoza, i se spune ca nu mai are de trait decat cateva zile. Romanul o urmareste pe parcursul acestor zile intense in care, spre surprinderea ei, se trezeste atrasa in lumea inchisa a spitalului in care se afla. In aceasta stare de surescitare, ea descopera lucruri pe care nu-si permisese de fapt sa le simta niciodata: ura, teama, curiozitate, dragoste – pana si implinirea sexuala. Experientele ei o fac treptat sa realizeze ca fiecare secunda a existentei este o alegere intre viata si moarte.

Cartea lui Paulo Coelho vorbeste despre cei care nu intra in tiparele considerate normale de catre societate. Vorbeste despre nebunie si despre nevoia de a descoperi un alt mod de viata a acelor oameni care se confrunta cu prejudecatile celorlalti fiindca gandesc diferit.

Am doua confesiuni de facut inainte de a incepe recenzia propriu-zisa:

1. Am asteptat sa vad si filmul inainte de a scrie recenzia si desi cartea e terminata de ceva zile , abia am reusit sa vad filmul.

2. Eu am o pata pe creier: cand incep sa citesc o carte deja din primele pagini imi vin cuvinte in minte pentru recenzie. O sa ziceti „e ok , te pregatesti din timp”. Nu e ok fratilor ! Pentru ca ma innebuneste chestia asta pe parcursul romanului.

Acestea fiind spuse sa incepem deci:

In romanul de fata , citim despre povestea unei fete care are tot ce vrea de la viata. Nimic spectaculos. Doar rutina zilnica. Dar rutina devine cel mai periculos dusman al ei si aceasta decide sa-si puna capat zilele. Dupa o incercare nereusita , aceasta ajunge la sanatoriul Villete , unde i se spune ca nu mai are decat cateva zile de trait. Desi la inceput i se pare ca zilele o sa treaca greu pana la implinirea dorintei sale, ajunge sa inteleaga cat de cat viata si trece prin diferite stari emotionale care o vor ajuta sa inteleaga ca viata merita traita. Dar oare e prea tarziu pentru ea ?

Ramaneti nebuni, dar comportati-va ca persoane normale. Riscati sa fiti diferiti, dar invatati sa o faceti fara sa atrageti atentia.

Legat de problema numarul 2 prezentata mai sus , am inceput romanul cu o dezamagire profunda. Mi s-a parut ca nenea Coelho nu are sare deloc. Domnule , urasc cand un autor se insereaza in carte. Urasc. Deci partea cu domnul autor la o masa vorbind despre cazul Veronikai mi-a displacut profund si mai ca vroiam sa o las din mana. Sa zicem ca pana la final m-a surprins povestea. Nu zic ca acest autor , pentru mine , scrie minunat, pentru ca au fost multe descrieri care ma lasau rece. Partea buna a acestor descrieri este ca am mai aflat cate ceva pentru cultura mea generala (ex.cum a fost inventata tastatura qwerty).

Fii ca un izvor care se revarsă, iar nu ca un bazin plin mereu de aceeaşi apă.

Subiectul romanului mi-a placut. Am citit despre sinucidere si in alt roman (Cele 13 motive de Jay Asher ) dar aici a fost totul mai documentat , mai mult despre trairi , simtiri ,cat si din punct de vedere medical. Pacientii si-au prezentat cazul la fel si dr. Igor. Ciudat a fost ca la doua zile de cand citisem cartea am vorbit si la scoala despre acest subiect. Revenind, un om – hai sa nu folosesc cuvantul normal , pentru ca definitia acestui cuvant in romanul de fata este una dur criticata- care se simte ok cu viata lui, nu vede nimic anormal in faptul ca zilele se repeta neaducand nimic nou, dar pacientii sanatoriului Villete cred ca acest lucru este motiv de internare. Pentru mine sinuciderea este , in egala masura , un act de lasitate dar si de curaj. Este un act de lasitate sa te lasi batut si sa nu incerci sa faci tot posibilul sa schimbi ceva in viata ta dar sa iti pui streangul de gat , sa iei pastile s.a.m.d , si sa duci actul pana la capat , mi se pare un act de curaj.

Ce este adevăratul Eu? E ceea ce eşti dumneata, nu ceea ce fac ceilalţi din dumneata.

Veronika mi-a placut ca personaj. Nu a sclipit cu nimic ci doar si-a spus povestea si am inteles-o la un anumit nivel. Cred ca fiecare s-a saturat ca in fiecare zi istoria sa se repete iar aceasta rutina ii poate innebuni si pe cei mai buni dintre noi. Mi-a placut ca a inteles pana intr-un final ca viata merita traita cu toate probleme pe care ni le pune pe cap si desigur , a gasit si un motiv pentru a trai: Eduard , un schizofrenic. Veronika ii atinge inima acestuia prin muzica iar el ii atinge inima ei prin simplul fapt ca , fara cuvinte , o trateaza ca pe cea mai importanta persoana de pe pamant.

Fiecare fiinta umana este unica, avand propriile-i calitati, instincte, forme de placere, modalitati de cautare a aventurii. Dar societatea sfarseste prin a-si impune un mod colectiv de-a actiona si oamenii nu mai stau sa se intrebe de ce trebuie sa se comporte astfel. Accepta pur si simplu…

Un alt lucru care mi-a placut a fost ca , fiecare persoana cu care a interactionat Veronika , a avut de spus o poveste din care Veronika a tras idei de viata. De la Zedka , a invatat semnificatia cuvantului nebun printr-o poveste care a ajutat-o sa inteleaga ca nu este atat de diferita de ceilalti , doar ca oamenii „normali” sunt pur si simplu multumiti de vietile care le au si depinde de tine si de alegerile tale pentru a supravietui. De la Mari a invatat sa se bucure de lucrurile simple care o fac fericita doar pe ea. Personajul cheie mi s-a parut a fi Dr.Igor. Aceasta figura , pe tot parcursul romanului , dar si prin dezvaluirea din final , mi s-a parut un personaj malefic. MALEFIC !

Constiinta mortii ne anima sa traim mai mult.

Cum raul altcuiva , ne face sa ne gandim intotdeauna la vietile noastre, povestea Vernokikai a atins pacientii din sanatoriul Villete , si pe fiecare i-a adus pe o cale mai buna.

Nota mea:

pentru mine – Am ingrosat aceste cuvinte pentru ca stiu ca multa lume iubeste acest autor dar eu prefer sa ma abtin pana cand nu voi citi si alta carte scrisa de el.

7 gânduri despre “Veronika se hotaraste sa moara de Paulo Coelho

Lasă un răspuns

