Zoe letting go by Nora Price

(c) brighidshouse.com

Titlu original: Zoe letting go

Autor: Nora Price

Gen: Drama

Anul aparitiei: 2012

Buy from: BOOKDEPOSITORY | AMAZON

A girl’s letters to her best friend reveal two lives derailed by anorexia in this haunting debut that’s Wintergirls meets The Sixth Sense

It’s not a hospital, a spa, or an institution. That’s what they told me–that’s what the brochures promised.

But no matter what the brochures promised, Zoe finds that Twin Birch is a place for girls with a penchant for harming themselves. Through journal entries and letters to her best friend, Elise, she tries to understand why she was brought there, and how she could possibly belong in a place like this. But Zoe’s letters to Elise remain unanswered. She wonders why her best friend would cut her off without a word, reliving memory after memory of their beautiful, rocky, inescapable friendship. But everyone has secrets–including Zoe–and as her own fragile mental state hangs in the balance, she must finally learn to come to terms with what happened to Elise before she’s able to let go.

Fans of Laurie Halse Anderson and Girl, Interrupted will race through this hauntingly emotional debut novel with the pacing of a psychological thriller.

Am inceput cartea asta cu gandul la cu totul altceva. Nu stiu ce era in gandul meu cand am citit plot-ul dar cu siguranta nu ma gandeam la asta. Citind-o mi-am dat seama cu usurinta ce subiect trateaza cartea -anorexia- si nu am avut intentia de a lasa-o balta pentru ca imi plac cartile care trateaza astfel de subiecte.

Zoe se trezeste intr-o zi ca mama ei o trimite la un centru despre care nu are nici o informatie. Este confuza nestiind de ce mama ei o trimite acolo pe motiv ca e ceva in neregula cu ea, dar nu e , nu-i asa? Ajunsa acolo isi da singura seama ca cele 5 fete pe care l-a intalnit au probleme de alimentatie si nu relizeaza cum se poate incadra ea in acel tipar. Da , vrea sa slabeasca , dar orice adolescenta vrea sa arate bine nu ? Nu vrea sa slabeasca pana sa ajunga anorexica ci doar sa poata fi considerata o fata aratoasa printre baietii de varsta ei si in societatea in care traieste. Twin Birch este un centru cu reguli stricte in care se vrea a pune pe picioare fetele cu probleme. Zilele sunt impartite in sarcini bine definite care au rolul de a face fetele sa revina la o viata normala.

Ce a fost ciudat , este ca pe tot parcursul romanului Zoe isi descrie viata si da semne clare de probleme de alimentatie dar singurul de care isi da seama de asta , ea ramanand in intuneric , considerandu-se normala , este cititorul. Eu ca cititor am vazut cu usurinta ca fata are probleme si am fost extreeeeeem de curioasa sa ajung in punctul in care isi va da si ea seama, dar nu mi-am imaginat ca o sa isi dea seama in felul acela. (e spoiler da ? nu va zic da?).

Cartea este impartita in doua feluri de narare care mie mi-au placut. Pe o parte este jurnalul lui Zoe care , dupa spusele ei , il foloseste pentru a tine minte fiecare detaliu din fiecare zi , iar de cealalta parte sunt scrisorile trimise catre Elise , cea mai buna prietena a ei. Scrisorile catre Elise sunt cele care dezvaluie cititorului momentele in care aceasta se „autodistrugea” impreuna cu Elise ajungand in stadiul in care au ajuns amandoua. Un alt „cliffhanger” este faptul ca Elise nu ii raspunde la scrisori. Zoe isi incheie fiecare scrisoare intreband-o pe aceasta de ce nu ii raspunde. Isi petrece fiecare moment gandindu-se la Elise si la cum o va ajuta sa dea jos toate kilogramele pe care Devon , o „educatoare” , a facut-o sa le puna pe ea. Fiecare molecula din fiinta ei este definita de Elise. Dar Elise? Unde se incadreaza in tot romanul asta ? In ochii mei ea este nucleul. Desi Zoe este personajul principal putem trage cu usurinta o paralela de la ea la Elise pentru ca Zoe este viitoare Elise.

Infometarea printr-o dieta stricta o face pe Elise sa piarda mult din greutate , facandu-se remarcata in multime nu prin sensul bun al propozitiei „Ai slabit?” ci felul acela osos al unei persoane anorexice. Sufera de pierderi de podoaba capilara si de rusinea care apare odata cu aceste efecte. Zoe isi face griji pentru prietena ei dar nu isi da seama ca asta este viitorul ei ci se pune in baza faptului ca Elise fiind mai inalta , pierde mai usor in greutate , in timp ce ea fiind tipicul Balerina Franceza , mica de statura , pierde mai greu.

Pe tot parcursul romanului am luptat cu curiozitatea disparitiei lui Elise din viata lui Zoe. Abia asteptam sa-mi fie dezvaluit acest lucru iar cand mi-a fost am ramas cu gura cascata desi o parte din mine se astepta la asta. Ce pot sa zic , am instinctul sa caut dovezi prin toata cartea despre felul in care se va termina.

Romanul este mic dar in acele 207 pagini (e-book) te marcheaza total si tare mi-as dori ca aceasta carte sa fie tradusa si in romana si alaturata unei astfel de campanii. Imaginat-va o campanie impotriva anorexiei si aceasta carte ca ghid. Pentru ca , o persoana anorexica nu se vede cu ochi obiectivi. Mancarea este dusmanul si ajung in cercul ala vicios din care nu mai pot scapa. Citind despre alta persoana care trece prin astfel de probleme te face sa te identifici in acele propozitii. Daca cineva lanseaza o astfel de campanie va rog sa ma anuntati pentru ca ajut cu cea mai mare placere !!

Nota mea:

Lasă un răspuns

